Home » , » LUAR NEGARA!! Studio Majalah Di Bom Akibat Menghina Nabi Di Perancis,8 wartawan Mati

LUAR NEGARA!! Studio Majalah Di Bom Akibat Menghina Nabi Di Perancis,8 wartawan Mati

Written By Nick AreLonk on Wednesday 7 January 2015 | 19:02

LUAR NEGARA!! Studio Majalah Di Bom Akibat Menghina Nabi, 8 Wartawan Mati


Satu pemburuan utama telah dilancarkan untuk tiga lelaki bersenjata yang menembak mati 12 orang di pejabat daripada majalah satira Perancis Charlie Hebdo.

Lapan wartawan dan dua anggota polis adalah antara orang mati. Polis menamakan tiga suspek, seorang daripadanya dilaporkan telah diserahkan.

Satu operasi polis mengambil tempat di Reims, timur Paris, tiada tangkapan.

Protes dan vigils atas serangan itu, menakutkan negara ini yang terjadi dalam beberapa dekad telah berlaku di seluruh Perancis.

Presiden Francois Hollande menyebutnya sebagai "pembunuhan pengecut" dan mengisytiharkan hari berkabung nasional pada hari Khamis.

Beliau berkata tradisi negara kebebasan bersuara telah diserang dan menggesa semua rakyat Perancis untuk berdiri bersama-sama. "Senjata terbaik kami adalah perpaduan kami," kata Encik Hollande dalam ucapan di televisyen lewat pada hari Rabu.

Keselamatan telah dipertingkatkan di seluruh Perancis berikutan serangan itu, dengan Paris diletakkan berjaga-jaga tertinggi.

Tiga suspek telah dinyatakan di dalam dokumen polis diedarkan kepada kuasa-kuasa serantau Hamyd Mourad, 18, dan saudara-saudara Said Kouachi, 34, dan Cherif Kouachi, 32.



Bagaimanapun, sumber yang rapat dengan kes itu kepada agensi berita AFP bahawa Hamyd Mourad menyerahkan dirinya kepada polis selepas melihat namanya beredar di media sosial. Beliau telah ditangkap dan dibawa ke dalam jagaan, AFP melaporkan.

Polis Paris kemudian berkata waran tangkap telah dikeluarkan untuk Cherif dan Said Kouachi yang dipercayai "bersenjata dan berbahaya".

Laporan media diterangkan Cherif Kouachi sebagai militan dihukum pada tahun 2008 kepada tiga tahun penjara untuk menjadi ahli sebuah kumpulan menghantar pejuang jihad ke Iraq.

BBC Paris wartawan Lucy Williamson berkata terdapat laporan berasingan daripada operasi polis mengambil tempat di luar ibu negara dan di bandar timur Reims, 140km (90 batu) dari Paris.

Polis tidak memberikan apa-apa maklumat tetapi pasukan forensik kemudiannya dilihat mencari sebuah apartmen di Reims.

Yang menyindir majalah telah menjadi  kontroversi pada masa lalu dengan mengkritik perkara yang kurang sopan terhadap berita dan hal ehwal semasa. Ia telah firebombed pada November 2011 sehari selepas ia dibawa karikatur Nabi Muhammad.


Serangan itu berlaku apabila majalah telah mengeluarkan editorial mingguannya. Media Perancis telah menamakan tiga kartunis terbunuh dalam serangan itu sebagai Cabu, Tignous dan Wolinski, serta Charlie Hebdo penyumbang dan ahli ekonomi Perancis Bernard Maris.

Charlie Hebdo editor Stephane Charbonnier, 47, telah menerima ancaman bunuh sebelum ini dan telah hidup di bawah perlindungan polis.

Lima daripada mangsa dikenali telah mati dalam serangan itu, termasuk Timbalan Ketua Pengarang Bernard Maris, Georges Wolinsky, Jean Cabut, Stephane Charbonnier dan Bernard Verlhac.


Mereka yang terbunuh termasuk ekonomi Bernard Maris, kartunis terkenal Wolinski dan Cabu, Charlie Hebdo editor Stephane Charbonnier dan kartunis Bernard Verlhac
Kartunis Corinne Rey, berkata lelaki bersenjata bertudung ke bangunan selepas memaksa dia untuk memasukkan kod untuk membuka pintu.

"Mereka kata mereka milik al-Qaeda," katanya, sambil menambah mereka telah bercakap fasih dalam Bahasa Perancis.

Saksi berkata mereka mendengar sebanyak 50 tembakan yang dilepaskan oleh penyerang kedua-dua di dalam pejabat Charlie Hebdo dan di jalan-jalan di luar.

Lelaki bersenjata telah dirakamkan dalam penggambaran video amatur seorang pegawai polis yang cedera dari jarak dekat di kepala di kaki lima di luar.



Mereka kedengaran menjerit "kami telah membalasnya Nabi Muhammad" dan "Allah Maha Besar" dalam bahasa Arab ("Allahu Akbar").

Polis berkata lelaki bersenjata bertopeng melarikan diri ke utara Paris, sebelum meninggalkan kereta mereka dan rampasan yang kedua.


Rakaman yang diambil dari atas bumbung di Paris menunjukkan dua lelaki bersenjata melepaskan tembakan tembakan
Pendakwaraya Paris, Francois Molins, berkata 11 orang telah cedera dalam serangan itu, empat daripadanya parah.

Katanya kepada pemberita semua usaha sedang dibuat untuk mencari mereka yang bertanggungjawab, tanpa memberi apa-apa butiran mengenai siasatan.

Peta daripada serangan senapang di Paris


Pembunuhan telah dikutuk oleh pemimpin di seluruh dunia, dengan Presiden Amerika Syarikat Barack Obama yang menawarkan untuk membantu Perancis mengesan mereka yang bertanggungjawab.

Universiti Al-Azhar di Kaherah, pusat terkemuka Sunni Islam pengajian, menyebut serangan itu "jenayah" dan kata "Islam mengutuk sebarang keganasan".- bbc










Powered by Blogger.