Home » , , » BONGKAR!! Apa Yang Sebenarnya Ada Di Penghujung Tembok Besar China

BONGKAR!! Apa Yang Sebenarnya Ada Di Penghujung Tembok Besar China

Written By Nick AreLonk on Friday 3 October 2014 | 17:13


BONGKAR!! Apa Yang Sebenarnya Ada Di Penghujung Tembok Besar China



Tembok Besar China adalah salah satu daripada 7 keajaiban senibina dunia ..Namanya terkenal di seluruh dunia, dan menjadi lokasi pelancongan wajib bagi sesiapa yang mengunjugi China .. Tetapi adakah anda tahu dimanakah terletaknya hujung Tembok China?
1
Tembok Besar yang kita lihat hari ini ialah hasil pembangunan Dinasti Ming .. Bahagian dalam tembok berisi tanah yang bercampur dengan batu-batan .. Bahagian atasnya dibuat jalan utama untuk pasukan berkuda Negeri China .. Ia lebih kukuh dan tahan lebih lama .. Fungsi utama tembok ini ialah untuk menahan serangan puak-puak nomad dari utara ..
2
3
Tembok ini memanjang lebih dari 20,000 kilometer, membelah dataran luas dan gunung-ganang China .. Selain Top Lake di sebelah barat, hujung lainnya terletak di Shanhaiguan .. Berada di timur China, Shanhaiguan dijuluki sebagai Old Dragon `s Head atau disebut juga Laolongtou .. Hujungnya terapung di permukaan Laut Bohai .. Tempat ini juga menjadi destinasi pelancongana kerana di atasnya terdapat menara pemantau dan sebuah kuil ..
4
5
Shanhaiguan atau Shanhai Pass terletak dekat Bandar Qinhunangdao, 300 kilometer sebelah timur Beijing .. Shanhai Pass memanjang 5 kilometer, bermuara terus ke laut Bohai
Powered by Blogger.