Home » , , » PELIK!! 10 Bangunan Pelik yang Anda Fikir Tidak Wujud Adalah Realiti

PELIK!! 10 Bangunan Pelik yang Anda Fikir Tidak Wujud Adalah Realiti

Written By Nick AreLonk on Wednesday 24 September 2014 | 20:34

PELIK!! 10 Bangunan Pelik yang Anda Fikir Tidak Wujud Adalah Realiti


Bangunan dan rumah ini mungkin kelihatan agak pelik tetapi tidak dapat dinafikan yang mereka adalah bangunan paling menarik dan sangat menakjubkan serta bakal memukau sesiapa yang melihatnya. Mungkin ada yang tak percaya dengan adanya bangunan ini tetapi bangunan ini sememangnya wujud di tempat-tempat yang jauh dari bandar-bandar yang sibuk dan sesak.
1. Bolwoningen House, Hertogenbosch , Belanda (Rumah Bolwonigen)
bangunan menarik bolwoningen houses 300x197 10 Bangunan Paling Menarik Yang Tidak Disangka Pernah Wujud
Pada lewat 70-an, kerajaan Belanda membuat eksperimen dengan unit perumahan subsidi yang akan membuatkan ia tersenarai dalam mana-mana senarai kesilapan seni bina. Rumah-rumah ini sangat pelik ini dengan tingkap seperti UFO yang mengelilingi setiap rumah menyebabkan ia tersenarai dalam senarai bangunan paling menarik. Secara purata, panjang rumah ini adalah 18 kaki (5.4 meter ).
2. UFO House, Sanjhih , Taiwan (Rumah UFO)
bangunan menarik the ufo house 300x200 10 Bangunan Paling Menarik Yang Tidak Disangka Pernah Wujud
Rumah UFO yang juga merupakan salah sebuah bangunan paling menarik ini bermula sebagai satu projek resort , tetapi ditinggalkan semasa masih dalam proses pembinaan. Penduduk tempatan memanggilnya UFO rumah kerana reka bentuk yang lebih kedaratan itu.
3. Crazy Hills San Francisco (Bukit Gila)
bangunan menarik crazy hills of san francisco 300x200 10 Bangunan Paling Menarik Yang Tidak Disangka Pernah Wujud
Foto bangunan paling menarik ini diambil di Russian Hill , San Francisco, CA oleh Håkan Dahlström menggunakan Canon EOS 5D Mark II. Ia sangat menakjubkan apabila bangunan itu kelihatan senget dan condong.
4. Graviti Defying House , New Guinea (Rumah Yang Melawan Graviti)
bangunan menarik gravity defying house 300x225 10 Bangunan Paling Menarik Yang Tidak Disangka Pernah Wujud
Rumah pokok ini biasanya ditemui di kawasan suku Korowai New Guinea. Sesetengah rumah pokok boleh berada pada ketinggian 165 kaki (50 meter) di udara. Amat menakjubkan rumah pokok yang dianggap salah sebuah bangunan paling menarik ini boleh dibina pada ketinggian sebegitu.
5. Sidewalk Egg House (Rumah Telur di Laluan Pejalan Kaki)
bangunan menarik sidewalk egg house 300x199 10 Bangunan Paling Menarik Yang Tidak Disangka Pernah Wujud
Arkitek Cina Dai Haifei telah bosan dengan harga rumah yang melambung tinggi di China. Jadi dia memutuskan untuk membina sendiri sebuah rumah mudah alih yang kecil berbentuk telur. Jumlah kos pod mini adalah $ 964. Bentuknya yang bulat dan kelebihannya yang boleh berubah tempat menyebabkannya tersenarai dalam senarai bangunan paling menarik.
6. Rumah terkecil di dunia
bangunan menarik smallest house in the world 300x150 10 Bangunan Paling Menarik Yang Tidak Disangka Pernah Wujud
Rumah ini sememangnya sangat kecil. Lebar rumah ini hanyalah 7 kaki, panjangnya pula hanyalah 47 kaki. Kos pembinaannya adalah £ 110,000 . Ia terletak di Toronto , Kanada. Cuba bayangkan bagaimana penghuni rumah ini meneruskan hidup mereka dalam rumah sekecil ini. Hal ini sangat aneh dan menakjubkan menyebabkan rumah ini tersenarai dalam senarai bangunan paling menarik yang tidak disangka pernah wujud.
7. Free Spirit Spheres, British Columbia , Kanada (Sfera Roh Bebas)
bangunan menarik dan pelik free spirit spheres 300x240 10 Bangunan Paling Menarik Yang Tidak Disangka Pernah Wujud
Binaan berbentuk sfera tergantung ini mungkin kelihatan seperti sesuatu yang menarik kanak-kanak, tetapi mereka sebenarnya menarik orang dewasa seperti yang dinyatakan di laman web pemilik. Sfera ini digantung menggunakan jaringan tali pada permukaan pepejal seperti pokok, tebing, jambatan, atau batu yang besar. Secara purata, ia menelan kos kira-kira sebanyak $ 200 USD untuk tinggal di salah satu daripada sfera ini untuk semalaman.
8. Upside -Down House, Syzmbark , Poland (Rumah Terbalik)
bangunan menarik dan pelikup side down house 300x188 10 Bangunan Paling Menarik Yang Tidak Disangka Pernah Wujud
Ke belakang di luar, tetapi sesuai didiami sepenuhnya di bahagian dalam. Sekali pandang, boleh juling melihat bangunan paling menarik ini. Rumah ini telah direka oleh seorang dermawan Poland, Daniel Czapiewski , yang mahu menghantar satu kenyataan mendalam tentang era Komunis dan keadaan dunia.
9. Single Hausz (Billboard House)
bangunan menarik dan pelik single hausz 300x172 10 Bangunan Paling Menarik Yang Tidak Disangka Pernah Wujud
Diilhamkan oleh papan iklan di bandar , rumah mudah alih ini boleh dipasang hampir di mana-mana sahaja . Ia boleh dibina dalam keadaan landskap seperti hutan , laut , tasik , gunung , atau di tengah-tengah bandar yang sibuk. Sememangnya bangunan ini layak digelar sebagai bangunan paling menarik.
10. The Crooked House, Sopot , Poland (Rumah Bengkok)
bangunan menarik dan pelik the crooked house 300x200 10 Bangunan Paling Menarik Yang Tidak Disangka Pernah Wujud
The Crooked House telah dibina di Sopot , Poland antara Januari 2003 hingga Disember 2003. Rumah ini dicipta berdasarkan ilustrasi dongeng terkenal Jan Marcin Szancer dan lukisan Jan Marcin Szancer dan Per Dahlberg. Lihat sahaja pada bentuknya yang pelik dan unik, kita boleh terus bersetuju yang bangunan ini antara bangunan paling menarik dan pelik di dunia.



Powered by Blogger.